mandag den 10. juni 2013

...noget om bryster

Så!, tænker I. NU bliver det noget for husarerne! Og det jo ikke helt forkert...

De fleste har en holdning til bryster - når de er store, små, designede, naturlige, når der bliver ammet med dem og leget med dem, når de kan ses på bussiderne og når de bliver opereret væk. I og for sig er det jo bare en kropsdel, som en hel del mennesker render rundt med, men aldrig nogensinde er arme, øjenvipper, tommelfingre eller sågar baller blevet diskuteret så meget som bryster er.

Mine har alle dage været ret små. Undtagen da jeg ammede og de blev gigaenorme (sådan husker jeg det i hvert fald). Men jeg havde svært ved at se Bebs' madpakker som sexede. Det er der nogen, der synes, men jeg syntes at mælkedrypperi er nasset på den ufede måde, og der var i hvert fald ikke nogen, der skulle lege med dem, når de var ømme og spændte. Og der var slet, SLET ikke nogen, der skulle kommentere på størrelsen af dem eller på anden vis forholde sig til dem som noget seksuelt, for det grænsede (i mit ammehoved) til pædofili. Nitte. Af samme grund har jeg meget svært ved at hidse mig op over mødre, der ammer offentligt, såfremt de er bare nogenlunde diskrete med det, for helt ærligt: det er ikke sexet, det er fodring, og alternativet er et skrigende og sultent barn. Så hellere et blottet bryst - som de færreste vel i virkeligheden har noget imod.

Angelina Jolie skabte for nylig utilsigtet ramaskrig, fordi hun fik opereret sine kræftdisponerede naturlige bryster bort og fik lavet noget kunstige, raske bryster, som til forveksling ligner dem hun havde. Nu var måske lige præcis Angelinas bryster nogle af de mest omdiskuterede i verden allerede inden hendes kontroversielle (og i mit hoved; ret fornuftige) operation, i kraft af at hun lagde krop til Lara Croft. Og Lara Croft er som spilfigur designet til at være den hotteste babe EVER, og det indebar i spildesignernes hoved en barm som i sin overflod kunne få enhver spillers (no pun intended) våde drøm til at gå i opfyldelse (ok, lidt pun er intended her). Angelina er sexsymbolet over alle sexsymboler, og jeg har dyb respekt for hendes valg. At hun har gjort det, vil gøre det meget nemmere for andre kvinder i hendes risikogruppe at foretage samme valg.

Facebook har et noget spøjst forhold til bryster. Selvom billeder af dem florerer alle vegne, så bliver ammende kvinder bortcensurerede, hvis brystvorten kan ses (det er nemlig åbenbart brystvorten, der er den meste sexede del af brystet?), og et fantastisk billede af en kvinde, som prga kræft har fået fjernet sine bryster, men i stedet har fået en tatovering som dækker brystområdet, bliver konsekvent fjernet - og her taler vi faktisk om en kvindeoverkrop, hvor der slet ikke ER nogen bryster. Det er jo ligesom hele pointen med billedet/tatoveringen... *suk*

Jeg synes, at bryster er fantastiske! Der er nærmest ikke to, der er ens - nogle gange ikke engang på samme krop. De kan være supersexede, men de kan også bare være en kropsdel. Personligt er jeg ikke til meget store bryster - det kan godt virke for voldsomt, og jeg forstår ikke dem, der bevidst får lavet kæmpebryster. De bliver ærlig talt lidt skræmmende. De skal gynge, når man griner - det er et kriterium, som jeg holder meget af :-) Jeg har godt nok aldrig haft et personligt forhold til andre bryster end mine egne (jeg var primært flaskebarn som spæd), men har betragtet dem hele livet som en del af den forunderlige og mangfoldige verden. Mine egne er jeg også blevet ret tilfreds med. En kæreste fortalte mig engang, at de ikke var små; de var perfekte! Og det har de sådan set været siden.

Jeg er slet ikke færdig med at forholde mig til emnet, kan jeg mærke. Jeg må mene noget om det igen ved lejlighed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar